woensdag 1 april 2015

Imker in stormachtig humeur

Windkracht 9... meestal geen probleem. Ik heb nog nooit gezien dat een bijenkast omwaaide. Wel soms een dak er af. Maar nu...

Het begon allemaal bij deze prachtige bijenstal.
 Een vriend had dit als fietsenhok gebruikt, en had het nu over. Hij heeft het op zijn stuk land gezet en ik mag daar mijn bijen neerzetten. Tot zo ver niets aan de hand. Tot die windkracht 9 dus: het gevaarte ligt nu helemaal op zijn kop.

Er stonden zes bijenvolken, maar of ze nu nog leven weet ik niet. Ze lagen helemaal op zijn kop. Ze konden nog wel heel goed steken (een keer of 30) toen ik de kasten weer rechtop zette. 

En nu afwachten tot de temperatuur wat opkrabbelt, dan kan ik weer eens in de kasten kijken. Is er nog een koningin? Hoeveel bijen zijn er dood? Hebben de eitjes en larven het overleefd? Ik ben benieuwd. Lastig zo vlak voor de verhuur aan fruittelers. 

En daar krijg je zo'n donderwolk van die een tijdje boven je hoofd blijft hangen. Stormachtig humeur dus. 

1 opmerking:

  1. UPDATE: alle volken deden het nog... na een dag lang op hun kop gelegen te hebben, zonder bodem of deksel, met die wind...

    BeantwoordenVerwijderen